Leveringstid: BOOKBOX levering på lager 6-7 dage

Æstetisk praksis og børn

En bog om 1-6-årige børn og deres æstetiske erfaringer. Ifølge forfatteren er børns tilgang til og forståelse af verden æstetisk – og den er grundlæggende for al andet, de små lærer såsom sociale omgangsformer, sprogudvikling og isærdeleshed børnenes udvikling af et selv.

I bogen viser Alice Kjær, hvordan pædagoger og andre kan indrette læringsmiljøet i daginstitutionen, så det øger børnenes indlæring og understøtter deres fordybelse og undren over verden.

Begrebet æstetik bindes traditionelt til kunst og kunstneriske udtryksformer som sang, dans og tegning. Bogen betragter i stedet æstetisk praksis og æstetiske læringsprocesser som noget, der foregår overalt, når 1-6-årige børn i sansningen erfarer og bearbejder hverdagslige forhold. Det handler derfor om at indtænke et æstetiske læringsmiljø i dagtilbuddet, så børnene kan forstå og skabe mening i deres omverden. 

Bogen fortæller både om teorien bag æstetiske læringsprocesser med 1-6-årige børn og for, hvordan man i en pædagogisk praksis kan iagttage, støtte og tilrettelægge et æstetisk børnemiljø ved at udvide sanseerfaringernes muligheder. Teori og praksis er tæt forbundne bogen igennem, og den relaterer den æstetiske praksis til didaktik og dannelse i de seks reviderede læreplanstemaer i dagtilbud (2017) og ved hjælp af en lang række eksempler fra børns hverdagsliv.

Bogen er en grundbog til pædagoguddannelsen og kan bruges på modulet Dagtilbudspædagogik, på fællesforløbet og i de studerendes praktikforløb som inspiration til æstetisk-sanselig praksis med børn. Den er også relevant for praktiserende pædagoger, hvor den kan give inspiration til det daglige arbejde med børn i børnehaver og vuggestuer, og selvfølgelig til efter- og videreuddannelse samt kurser og forløb om æstetik med småbørn.

Alice Kjær er cand.pæd. i pædagogik, forfatter, pædagog, foredragsholder og ekstern censor på pædagoguddannelsen. Hun har tidligere udgivet bogen ‘Projektarbejde i daginstitutionen – fra fascination til fordybelse’ (2010) og skrevet en række fagartikler. Til daglig arbejder hun i børnehuset Tiziana i Aalborg.

 

 

306,19 kr.

På lager: På lager

Forfatter: Alice Kjær
Varenummer: 9788771183597
Sidetal: 173
Sprog: dan
Format: Hæftet

En bog om 1-6-årige børn og deres æstetiske erfaringer. Ifølge forfatteren er børns tilgang til og forståelse af verden æstetisk – og den er grundlæggende for al andet, de små lærer såsom sociale omgangsformer, sprogudvikling og isærdeleshed børnenes udvikling af et selv.

I bogen viser Alice Kjær, hvordan pædagoger og andre kan indrette læringsmiljøet i daginstitutionen, så det øger børnenes indlæring og understøtter deres fordybelse og undren over verden.

Begrebet æstetik bindes traditionelt til kunst og kunstneriske udtryksformer som sang, dans og tegning. Bogen betragter i stedet æstetisk praksis og æstetiske læringsprocesser som noget, der foregår overalt, når 1-6-årige børn i sansningen erfarer og bearbejder hverdagslige forhold. Det handler derfor om at indtænke et æstetiske læringsmiljø i dagtilbuddet, så børnene kan forstå og skabe mening i deres omverden. 

Bogen fortæller både om teorien bag æstetiske læringsprocesser med 1-6-årige børn og for, hvordan man i en pædagogisk praksis kan iagttage, støtte og tilrettelægge et æstetisk børnemiljø ved at udvide sanseerfaringernes muligheder. Teori og praksis er tæt forbundne bogen igennem, og den relaterer den æstetiske praksis til didaktik og dannelse i de seks reviderede læreplanstemaer i dagtilbud (2017) og ved hjælp af en lang række eksempler fra børns hverdagsliv.

Bogen er en grundbog til pædagoguddannelsen og kan bruges på modulet Dagtilbudspædagogik, på fællesforløbet og i de studerendes praktikforløb som inspiration til æstetisk-sanselig praksis med børn. Den er også relevant for praktiserende pædagoger, hvor den kan give inspiration til det daglige arbejde med børn i børnehaver og vuggestuer, og selvfølgelig til efter- og videreuddannelse samt kurser og forløb om æstetik med småbørn.

Alice Kjær er cand.pæd. i pædagogik, forfatter, pædagog, foredragsholder og ekstern censor på pædagoguddannelsen. Hun har tidligere udgivet bogen ‘Projektarbejde i daginstitutionen – fra fascination til fordybelse’ (2010) og skrevet en række fagartikler. Til daglig arbejder hun i børnehuset Tiziana i Aalborg.

 

 

Vægt 367 g
Størrelse 14 × 174 × 247 mm
Forlag

Frydenlund Academic

Udgivelsesdato

Forfatter

Æstetisk praksis og børn

Forfatter: Alice Kjær
SKU: 9788771183597

306,19 kr.

Leveringstid: BOOKBOX levering på lager 6-7 dage
Format: Hæftet
Sprog: dan
Sidetal: 173

En bog om 1-6-årige børn og deres æstetiske erfaringer. Ifølge forfatteren er børns tilgang til og forståelse af verden æstetisk – og den er grundlæggende for al andet, de små lærer såsom sociale omgangsformer, sprogudvikling og isærdeleshed børnenes udvikling af et selv.

I bogen viser Alice Kjær, hvordan pædagoger og andre kan indrette læringsmiljøet i daginstitutionen, så det øger børnenes indlæring og understøtter deres fordybelse og undren over verden.

Begrebet æstetik bindes traditionelt til kunst og kunstneriske udtryksformer som sang, dans og tegning. Bogen betragter i stedet æstetisk praksis og æstetiske læringsprocesser som noget, der foregår overalt, når 1-6-årige børn i sansningen erfarer og bearbejder hverdagslige forhold. Det handler derfor om at indtænke et æstetiske læringsmiljø i dagtilbuddet, så børnene kan forstå og skabe mening i deres omverden. 

Bogen fortæller både om teorien bag æstetiske læringsprocesser med 1-6-årige børn og for, hvordan man i en pædagogisk praksis kan iagttage, støtte og tilrettelægge et æstetisk børnemiljø ved at udvide sanseerfaringernes muligheder. Teori og praksis er tæt forbundne bogen igennem, og den relaterer den æstetiske praksis til didaktik og dannelse i de seks reviderede læreplanstemaer i dagtilbud (2017) og ved hjælp af en lang række eksempler fra børns hverdagsliv.

Bogen er en grundbog til pædagoguddannelsen og kan bruges på modulet Dagtilbudspædagogik, på fællesforløbet og i de studerendes praktikforløb som inspiration til æstetisk-sanselig praksis med børn. Den er også relevant for praktiserende pædagoger, hvor den kan give inspiration til det daglige arbejde med børn i børnehaver og vuggestuer, og selvfølgelig til efter- og videreuddannelse samt kurser og forløb om æstetik med småbørn.

Alice Kjær er cand.pæd. i pædagogik, forfatter, pædagog, foredragsholder og ekstern censor på pædagoguddannelsen. Hun har tidligere udgivet bogen ‘Projektarbejde i daginstitutionen – fra fascination til fordybelse’ (2010) og skrevet en række fagartikler. Til daglig arbejder hun i børnehuset Tiziana i Aalborg.

 

 

Vægt 367 g
Størrelse 14 × 174 × 247 mm
Forlag

Frydenlund Academic

Udgivelsesdato

Forfatter