Leveringstid: 3-5 Hverdage

FDB og den kulturelle mission

Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger (FDB) var gennem det meste af 1900-tallet hovedleverandør af dagligvarer til en stor del af de danske husholdninger. Hvad de færreste ved er, at brugsforeningerne ikke kun arbejdede for at forsyne medlemmerne med de billigst mulige varer, men også for at oplyse dem, bl.a. ved at afholde foredrag og oprette lokale bogsamlinger og læsestuer. I perioden 1930-1950 gennemførte FDB med direktøren Frederik Nielsen i spidsen en omsiggribende indsats for at sammenflette oplysningsarbejdet med produktion og formidling af varige forbrugsgoder. Kvalitet og god smag skulle være tilgængelig for alle, og det kom til udtryk i en række initiativer inden for møbler, keramik, grafik og reproduktioner af kunst. Herunder de to prestigeprojekter: kampagnen Gode brugsting og ansættelsen af Børge Mogensen som møbeldesigner. Men missionen var vanskelig. FDB’s kunder var ikke altid lige modtagelige for de moderne formers enkle æstetik. Samtidig blev ambitionerne udfordret af krigsårenes økonomiske lavkonjunktur, hvor råvarerne og pengene var begrænsede hos både leverandører og forbrugere. Alligevel kom FDB’s indsats til at sætte varige spor i de danske hjem og præge vores fælles forståelse af godt design helt frem til i dag.  

Indbinding: Lærredsindbunden hardcover bog med foliepræg og serigrafi

Papir: 120 gr. Munken Polar Rough

 

 

 

409,86 kr.

På lager: På lager

Forfatter: Jørn Guldberg Nielsen
Varenummer: 9788794091329
Sidetal: 496
Sprog: dan
Format: Hardback
Kategorier:

Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger (FDB) var gennem det meste af 1900-tallet hovedleverandør af dagligvarer til en stor del af de danske husholdninger. Hvad de færreste ved er, at brugsforeningerne ikke kun arbejdede for at forsyne medlemmerne med de billigst mulige varer, men også for at oplyse dem, bl.a. ved at afholde foredrag og oprette lokale bogsamlinger og læsestuer. I perioden 1930-1950 gennemførte FDB med direktøren Frederik Nielsen i spidsen en omsiggribende indsats for at sammenflette oplysningsarbejdet med produktion og formidling af varige forbrugsgoder. Kvalitet og god smag skulle være tilgængelig for alle, og det kom til udtryk i en række initiativer inden for møbler, keramik, grafik og reproduktioner af kunst. Herunder de to prestigeprojekter: kampagnen Gode brugsting og ansættelsen af Børge Mogensen som møbeldesigner. Men missionen var vanskelig. FDB’s kunder var ikke altid lige modtagelige for de moderne formers enkle æstetik. Samtidig blev ambitionerne udfordret af krigsårenes økonomiske lavkonjunktur, hvor råvarerne og pengene var begrænsede hos både leverandører og forbrugere. Alligevel kom FDB’s indsats til at sætte varige spor i de danske hjem og præge vores fælles forståelse af godt design helt frem til i dag.  

Indbinding: Lærredsindbunden hardcover bog med foliepræg og serigrafi

Papir: 120 gr. Munken Polar Rough

 

 

 

Størrelse230 × 330 mm
Forlag

BOOK LAB ApS

Udgivelsesdato

Forfatter

FDB og den kulturelle mission

Forfatter: Jørn Guldberg Nielsen
SKU: 9788794091329

409,86 kr.

Leveringstid: 3-5 Hverdage
Kategorier:
Format: Hardback
Sprog: dan
Sidetal: 496

Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger (FDB) var gennem det meste af 1900-tallet hovedleverandør af dagligvarer til en stor del af de danske husholdninger. Hvad de færreste ved er, at brugsforeningerne ikke kun arbejdede for at forsyne medlemmerne med de billigst mulige varer, men også for at oplyse dem, bl.a. ved at afholde foredrag og oprette lokale bogsamlinger og læsestuer. I perioden 1930-1950 gennemførte FDB med direktøren Frederik Nielsen i spidsen en omsiggribende indsats for at sammenflette oplysningsarbejdet med produktion og formidling af varige forbrugsgoder. Kvalitet og god smag skulle være tilgængelig for alle, og det kom til udtryk i en række initiativer inden for møbler, keramik, grafik og reproduktioner af kunst. Herunder de to prestigeprojekter: kampagnen Gode brugsting og ansættelsen af Børge Mogensen som møbeldesigner. Men missionen var vanskelig. FDB’s kunder var ikke altid lige modtagelige for de moderne formers enkle æstetik. Samtidig blev ambitionerne udfordret af krigsårenes økonomiske lavkonjunktur, hvor råvarerne og pengene var begrænsede hos både leverandører og forbrugere. Alligevel kom FDB’s indsats til at sætte varige spor i de danske hjem og præge vores fælles forståelse af godt design helt frem til i dag.  

Indbinding: Lærredsindbunden hardcover bog med foliepræg og serigrafi

Papir: 120 gr. Munken Polar Rough

 

 

 

Størrelse230 × 330 mm
Forlag

BOOK LAB ApS

Udgivelsesdato

Forfatter