Hvad leder du efter? henvender sig til dig, der står i spidsen for en institution: en vuggestue, et medicinsk sygehusafsnit, et miljøkontor, en kirkegård eller andre steder, hvor du har tæt kontakt med borgerne. Ofte bruger en leder alt for meget energi på at lede medarbejderne, men tilfredse medarbejdere må aldrig være et mål i sig selv. De er derimod et middel til at nå målet, som er en eff ektiv og nytænkende enhed, der kommer borgerne i møde. Det indebærer, at du som leder og medarbejder ved, hvad du er ansat til, og hvordan institutionens kerneopgave bedst kan defineres og bruges som afsæt for ledelse.
Ti ledetråde er grundlaget for Hvad leder du efter? – ved hjælp af disse udfordres du som leder til at agere strategisk, løse kerneopgaven, gøre service til en oplevelse og udvide det ledelsesmæssige spillerum.
– Led efter borgeren
– Find borgeren
– Kend kerneopgaven
– Kys krisen
– Skrot lederskabet – gå ombord i lederskibet
– Forløs ”forskelskraften”
– Inviter til innovation
– Kram kværulanten
– Gør service til en oplevelse
– Tilfredse medarbejder er midlet, ikke målet