Leveringstid: 3-5 Hverdage

Matematik og natur/teknologi i 4. klasse

Danske 4.-klasseelevers dygtighed i matematik er i 2023 stagneret på samme niveau som i 2019. Det sker efter en fremgang fra 2007 til 2015 og et markant fald fra 2015 til 2019. Det viser de seneste resultater af Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), der følger en årgang, hvis første skoletid har været præget af coronapandemien. Undersøgelsen viser også, at kønsuligheden mellem drenge og piger i matematik er vokset bemærkelsesværdigt. En dansk udvikling, der er en del af en international trend. 

I natur/teknologi er danske elever relativt dygtige inden for området ”Miljø og klima”, men scorer fortsat lavest i Norden overordnet set. Forskellen på de dygtigste og mindst dygtige elever er steget, og en ikke uvæsentlig del af elevdygtigheden i natur/teknologi kan forklares af elevernes sociale baggrund. 
På tværs af fagene indikerer et fald i motivation, en mere negativ oplevelse af undervisningens kvalitet, en relativt høj forekomst af mobning og en større andel af elever med lav faglig selvtillid, at danske elever er mere udfordrede på skoletrivsel end deres nordiske jævnaldrende. Samtidig ses der signifikante kønsforskelle for flere trivselsindikatorer, hvor danske drenge i 4. klasse generelt rapporterer højere faglig trivsel i både matematik og natur/teknologi samt bedre overordnet skoletrivsel sammenlignet med piger.

 

 

179,96 kr.

På lager: På lager

Forfatter: Christian C. Kjeldsen, Rune M. Kristensen, Jacob H. Christensen og Cristina D.V. Gonzale
Varenummer: 9788775975051
Sidetal: 270
Sprog: dan
Format: Paperback

Danske 4.-klasseelevers dygtighed i matematik er i 2023 stagneret på samme niveau som i 2019. Det sker efter en fremgang fra 2007 til 2015 og et markant fald fra 2015 til 2019. Det viser de seneste resultater af Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), der følger en årgang, hvis første skoletid har været præget af coronapandemien. Undersøgelsen viser også, at kønsuligheden mellem drenge og piger i matematik er vokset bemærkelsesværdigt. En dansk udvikling, der er en del af en international trend. 

I natur/teknologi er danske elever relativt dygtige inden for området ”Miljø og klima”, men scorer fortsat lavest i Norden overordnet set. Forskellen på de dygtigste og mindst dygtige elever er steget, og en ikke uvæsentlig del af elevdygtigheden i natur/teknologi kan forklares af elevernes sociale baggrund. 
På tværs af fagene indikerer et fald i motivation, en mere negativ oplevelse af undervisningens kvalitet, en relativt høj forekomst af mobning og en større andel af elever med lav faglig selvtillid, at danske elever er mere udfordrede på skoletrivsel end deres nordiske jævnaldrende. Samtidig ses der signifikante kønsforskelle for flere trivselsindikatorer, hvor danske drenge i 4. klasse generelt rapporterer højere faglig trivsel i både matematik og natur/teknologi samt bedre overordnet skoletrivsel sammenlignet med piger.

 

 

Vægt 595 g
Størrelse 21 × 175 × 246 mm
Forlag

Aarhus Universitetsforlag

Udgivelsesdato

Forfatter

Matematik og natur/teknologi i 4. klasse

Forfatter: Christian C. Kjeldsen, Rune M. Kristensen, Jacob H. Christensen og Cristina D.V. Gonzale
SKU: 9788775975051

179,96 kr.

Leveringstid: 3-5 Hverdage
Format: Paperback
Sprog: dan
Sidetal: 270

Danske 4.-klasseelevers dygtighed i matematik er i 2023 stagneret på samme niveau som i 2019. Det sker efter en fremgang fra 2007 til 2015 og et markant fald fra 2015 til 2019. Det viser de seneste resultater af Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), der følger en årgang, hvis første skoletid har været præget af coronapandemien. Undersøgelsen viser også, at kønsuligheden mellem drenge og piger i matematik er vokset bemærkelsesværdigt. En dansk udvikling, der er en del af en international trend. 

I natur/teknologi er danske elever relativt dygtige inden for området ”Miljø og klima”, men scorer fortsat lavest i Norden overordnet set. Forskellen på de dygtigste og mindst dygtige elever er steget, og en ikke uvæsentlig del af elevdygtigheden i natur/teknologi kan forklares af elevernes sociale baggrund. 
På tværs af fagene indikerer et fald i motivation, en mere negativ oplevelse af undervisningens kvalitet, en relativt høj forekomst af mobning og en større andel af elever med lav faglig selvtillid, at danske elever er mere udfordrede på skoletrivsel end deres nordiske jævnaldrende. Samtidig ses der signifikante kønsforskelle for flere trivselsindikatorer, hvor danske drenge i 4. klasse generelt rapporterer højere faglig trivsel i både matematik og natur/teknologi samt bedre overordnet skoletrivsel sammenlignet med piger.

 

 

Vægt 595 g
Størrelse 21 × 175 × 246 mm
Forlag

Aarhus Universitetsforlag

Udgivelsesdato

Forfatter