Alle har en historie. Socialt udsatte unge har en særlig historie at fortælle om uddannelse, praktikophold og arbejde. Det er historier, som giver et nuanceret og komplekst billede i forhold til de politiske og samfundsmæssige forventninger om, at unge skal gennemføre en kompetencegivende uddannelse eller finde sig et arbejde.
Socialt udsatte unge har færre muligheder for at gennemføre praktikophold i udlandet end elever på erhvervsuddannelser og videregående uddannelser. Men hvad har socialt udsatte unge at fortælle, hvis de får mulighed for at gennemføre et praktikophold i udlandet?
I denne bog kommer elever på de forberedende grunduddannelser (produktionsskoler) til orde. Bogen rummer 10 danske og tyske elevers livshistoriske fortællinger. Eleverne er som led i en række udviklingsforsøg blevet tilbudt at deltage i future camps, events, pop up-aktiviteter, udvekslingsbesøg og praktikophold i udlandet i samarbejde med danske og tyske virksomheder og uddannelsesinstitutioner.
På baggrund af elevernes fortællinger diskuterer forfatterne spændingsforholdet mellem elevernes fortællinger og kravet om fremme af mobilitet. Desuden diskuteres forestillingen om, at rejser og udlandsophold fremmer læring og udvikling af personlige, faglige og interkulturelle kompetencer.
Elevernes gribende fortællinger og den teoretiske diskussion heraf gør bogen velegnet som lærebog på forberedende ungdomsuddannelser, erhvervsuddannelser og videregående uddannelser.