Hvorfor skal børn opdrages til snævre kønsroller? Drengene spiller hele tiden hovedrollen. Han er forelsket i dig. Det er derfor han skubber og spænder ben, siger pædagogen.
Pigerne ind i teknikken og drengene ind i omsorgen.
Ligestillingen begynder i børnehaven.
Dette er nogle citater fra den svenske daginstitutions-leder
og ligestillings-konsulent Kajsa Wahlströms bog Piger, drenge og pædagoger
Forfatteren mener, at der først bliver ligestilling i samfundet, hvis pædagogerne i daginstitutionerne bliver opmærksomme på piger og
drenges adfærdsmønstre og søger at modvirke en opdragelse og en
fastholden i snævre kønsroller. Hun har i mange år gjort observationer i svenske børnehaver og gennemført et omfattende udviklingsprojekt – primært med videokameraer – med kommunal støtte. Og hun er kommet til den konklusion, at pædagoger bidrager til, at piger og drenge har forskellige forudsætninger – forskellige muligheder for udvikling – på trods af, at ambitio-
nen som oftest er den modsatte.
Men sådan skal det ikke være, fastslår Kajsa Wahlström. I bogen
´skubber´ hun til pædagogerne, og giver dem mange pædagogiske
fif. Også til at få forældrene med på banen. Ligestillings-pædagogik i
praksis er også i deres interesse – for deres børns fremtids skyld.