“Skolens genopdagelse – af en lærers dagbog” handler om folkeskolen og om forskning i pædagogik og uddannelse. Det er en roman, som indefra fortæller om skolens sammenbrud, om både politiske og pædagogiske svigt og om menneskeligt ansvar i målingens tidsalder.
Hovedpersonen er en lærer, der har videreuddannet sig og opnået at blive professor på DPU. Men kan hun fastholde sin praktiske viden og erfaring? Tager hun personligt ansvar i det hastigt voksende skolesystem, som staten stiltiende lader private fonde styre, og som fratager lærerne demokratisk medbestemmelse? Den mistede tillid til skolen og lærerne kan måske genopdages, det handler romanen også om. Med udgangspunkt i sprængningen af Grundtvig-statuen leverer romanen en skarp men også konstruktiv kritik af nutidens uddannelsessystem.
”Skolens genopdagelse – af en lærers dagbog” er en stærk appel til at gentænke skolens formål inden for de tre uddannelsesdomæner: subjektifikation, kvalifikation og socialisation.