Et jordskælv midt i København vækker de tre 12-årige børn Margrethe Hatt, Thea Borch og Sigurd Rama.
Efter at Margrethe, Sigurd og Thea har sundet sig lidt, opdager Margrethe, at den gamle, keltiske druide har forladt det store maleri, som hænger på væggen inde i stuen. Og nu er han pist forsvundet.
Margrethe, Sigurd og Thea følger i druidens fodspor, og de ender inde på Margrethes morfars kontor, hvor de opdager, at hans gamle globus i virkeligheden er en tidsportal med en nisse og en kattelak inden i.
Over den magiske globus ser de, at der hænger en svævende by, som hedder Lutitia. Byen Lutitia blev i jernalderen sendt ud i verdensrummet af Mørkets Troldmænd, der styres af den onde troldmand Skrindorn, og her svæver byen stadig rundt mellem to universer i Ingentiden.
Hvis byen skal befries, skal børnene finde den forsvundne druide og hjælpe ham med at få fat på Frihedens Nøgle. Bagefter skal børnene finde prins Æthelbear, for han er den eneste, som kan forhindre kongeriget Gwendormias undergang fra Mørkets Troldmænd.
Tidsrejsen fører i første omgang Thea, Margrethe og Sigurd tilbage til jernalderens og druidernes mystiske bautasten i Carnac (Bretagne, Frankrig.) Her finder de den gamle druide Belloch.
Men snart er de på vej videre med druiden Belloch til soltemplet Stonehenge i England. som ligger lige uden for kongeriget Gwendormia.
Her får de endelig tilintetgjort Skrindorn og Mørkets Troldmænd, så prins Æthelbear kan sætte sig på kongetronen i Gwendormia.
Soltemplets hemmelighed er bind 2 i serien Tidsdetektiverne.
www.tidsdetektiverne.dk
Første bind hedder “Øgledronningens forbandelse.”