Selvom de gerne vil, kan det være svært for elever med handicap at deltage i idrætsundervisningen sammen med kammeraterne. Idrætsundervisningens form og ramme betyder ofte, at de i praksis bliver udelukket eller kun deltager sporadisk.
Hæftet Tilpasset idræt i skolen er tænkt som en håndsrækning til lærere og pædagoger, som ønsker at blive bedre til at inkludere elever med handicap i idrætsundervisningen. Her er inspiration at hente, når idrætsundervisningen skal tilrettelægges for klasser, hvor én af eleverne har nedsat funktionsevne, og når hele klassen i en periode arbejder med handicapidræt som tema.
Aktivitetsforslagene retter sig mod klasser, hvor en enkelt eller få elever har et handicap, men de kan også bruges som inspiration for idrætsundervisningen i specialklasser.
Hæftet anlægger en relationstænkning i forståelse af den rummelige skole. Dvs. de idrætslige indholdsområder er legeaktiviteter, atletik, frilufts- og boldaktiviteter og gymnastik. Alle aktiviter er set i et tilpasninsperspektiv, der kan rette sig mod indhold, mål, proces, ramme og elevernes forudsætninger.
Med dette hæfte som guide skulle det blive lettere og sjovere at være lærer, kammerater og elev med nedsat funktionsevne, når idræt står på skemaet.