Undervisningsmiljø – en håndbog er skrevet som en hjælp til skolernes arbejde med undervisningsmiljø. Håndbogen er en naturlig fortsættelse af Susanne Ulks bog Elevernes arbejdsmiljø i skolen – om undervisningsmiljøloven fra 2002. Forfatteren baserer den nye bog på bl.a. de erfaringer, der er gjort siden lovens vedtagelse, og hun ser på muligheder, udfordringer, forhindringer i praksis, og hvor man kan finde hjælp til undervisningsmiljøarbejdet.
Bogen har følgende hovedafsnit:
En faktadel, hvor loven og dens virkemidler beskrives
En redegørelse for undervisningsmiljøarbejdet trin for trin
Deltagerne i undervisningsmiljøarbejdet – deres roller, pligter og muligheder
Idékatalog og værktøjskasse med beskrivelse af det righoldige materiale om emnet
Det sidste hovedafsnit er udarbejdet som en guide til at finde rundt i junglen af kursustilbud, skemaer, håndbøger, pjecer og vejledninger til konkrete målgrupper. Undervisningsmiljø – en håndbog er skrevet, så den kan anvendes af alle på skolen, der er involveret i arbejdet med undervisningsmiljø, herunder skolelederen, eleverne, elevrådet, sikkerhedsrepræsentanten, lærerne og skolebestyrelsen. Den enkelte aktør kan nemt identificere egne muligheder og pligter i forhold til området – og forhåbentlig blive inspireret til arbejdet.
Om forfatteren:
Susanne Ulk er udviklingskonsulent og ansat hos Videncenter for Arbejdsmiljø, hvor hendes arbejdsområde er uddannelsesdelen og værktøjsdelen af en webportal om arbejdsmiljø. Herudover arbejder hun for Branchearbejdsmiljørådet Undervisning & Forskning, hvor hun bl.a. er leder af et projekt om integrering af arbejdsmiljø i undervisningen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.