Unges deltagelse er i stigende grad sat på dagsordenen i kommunalpolitik, i det pædagogiske, sundhedsfaglige og sociale arbejde og i udviklingen af samfundet mere generelt. Indenfor forskningen har en mangfoldighed af studier de senere år givet anledning til ny viden om unges deltagelse og nye perspektiver på deres adgang til indflydelse.
Denne antologi samler ti danske og internationale bidrag, der belyser unges deltagelsesmuligheder og forsøger at besvare nogle af de presserende spørgsmål, vi som samfund står med:
- Har unge fået bedre betingelser for at få indflydelse på deres eget liv og på de kontekster, de indgår i?
- Kan de deltage på måder, som imødekommer deres engagements- og udtryksformer?
- Og hvordan bidrager unges deltagelse til at bevare, men også forny de europæiske demokratier?
De 10 bidrag analyserer fra forskellige vinkler og i vidt forskellige kontekster, hvordan vi kan forstå unges deltagelse og stiller samtidig skarpt på de betingelser og samfundsmæssige diskurser, der omgiver unge i samtidens Europa.
Bogen synliggør hvilke udfordringer og barrierer, unge støder på, når de engagerer sig, men viser også, hvordan særlige tilgange og metoder kan skabe nye deltagelsesmuligheder og tilbyde alternative modeller til forandring og indflydelse.